Praktické rady pre tých, ktorí začínajú s meditáciou

15399071_10211766791546055_639239769_oJe to už raz tak, v dnešnom svete sa stresu vyhneme iba ťažko. Zo všetkých strán počúvame, že škodí nášmu zdraviu, že by sme ho mali mať čo najmenej a že by sme sa mali snažiť žiť vyrovnane. Ak však chceme študovať, podnikať, byť zamestnaní či vychovávať deti, vyhýbať sa stresu nie je vôbec jednoduché. Aj preto sa čoraz viac ľudí obzerá po relaxačných technikách, ktoré im vnesú do života rovnováhu. Jednou z takých praktík je aj meditácia.

Meditácia už nie je len výsada mníchov v kláštoroch, ale vďaka jej použiteľnosti a pozitívnym účinkom sa stáva populárnou aj medzi bežnými smrteľníkmi. Mnoho ľudí si ju stále spája s náboženstvom, či nebodaj šarlatánstvom, v skutočnosti však nejde o žiadnu formu modlenia sa, ale o prežitie chvíle so sebou samým. O jej pozitívnych účinkoch sa už popíslo mnoho vedeckých štúdií. Naše telo a myseľ jednoducho potrebujú na chvíľu zastaviť a upokojiť sa.

Ak napriek tomu ešte stále pochybujete, či sa meditáciu oplatí vyskúšať, máme pre vás niekoľko argumentov, ktoré presvedčili aj nás :))

Zlepšenie sústredenia
Sústredenie sa je veľmi dôležitá vlastnosť, ktorá nás sprevádza každý deň. Častokrát nám ju však otupujú technológie, ktoré denne používame. Tie nám síce priniesli hlavne veľa dobrého, ale komu sa ešte nestalo, že mal zapnutú telku, súčasne pracoval na notebooku a popritom ešte stíhal aj odpisovať na správy na telefóne? Multitasking je súčasťou nášho bežného fungovania v práci alebo v škole, no schopnosť sústredenia sa je stále potrebná pri akejkoľvek tvorbe. Aj pri maľovaní alebo šití legín :))

Zvyšovanie emočnej inteligencie

Za emočnú inteligenciu sa považuje schopnosť poznať a ovládať svoje emócie, schopnosť motivovať sám seba a miera empatie, čiže schopnosti vcítiť sa do pocitov druhých. Zvýšená emočná inteligencia nám tiež pomáha zlepšovať medziľudské vzťahy, čo predsa nikdy nie je na škodu. A okrem toho, emočná inteligencia sa pre úspech v živote považuje za rovnako (ak nie viac) dôležitú, ako je tá racionálna (IQ).

Zvyšovanie kreativity

Áno, aj keď samé seba považujeme za kreatívne, kreativity nie je nikdy dosť. Meditácia nám pomáha myslieť mimo zabehnutých koľají a dodáva nám sebavedomie, aby sme aj sami skúsili tvoriť alebo tvorili ešte viac.

A keď sme vás už presvedčili, máme niekoľko tipov, ako z meditácie spraviť súčasť vášho aktívneho života.


Ako začať s meditáciou?

Keď si pozriete návody na to, ako správne meditovať, najčastejšie je meditácia zobrazovaná v tureckom sede. Najdôležitejšie je však to, aby ste sa cítili pohodlne, preto si pokojne ľahnite na chrbát alebo si sadnite do svojho obľúbeného kresla. Odporúčame začať krátkym strečingom, aby bolo vaše telo čo najviac uvoľnené. Potom si už len nezabudnite vypnúť zvuky na telefóne a cinkajúce maily na počítači, nech vás nič neruší – v tomto musíte byť počas meditácie nekompromisní :))


Dôležité je, aby ste prekonali pochybnosti vo svojej hlave, ktoré by vás náhodou na začiatku sprevádzali. Možno sa budete cítiť zvláštne, sedieť si len tak v strede izby so zavretými očami, ale túto prekážku určite hravo prekonáte. Ak máte možnosť, vyhraďte si čas na meditáciu vtedy, keď ste sami, prípadne poproste ostatných, aby vám dopriali kúsok súkromia alebo sa zamknite v izbe.

Ak vás brzdí ticho, zapnite si hudbu. Nemusí ísť o meditačné tóny (aj keď sú vhodné), pustite si niečo, čo vám je blízka – pomalá či rytmická, ideálne bez slov, aby ste si náhodou počas meditácie nezačali pospevovať. Nám na začiatok veľmi dobre fungovali filmové soundtracky od Hansa Zimmera :))

Oči zavreté, čo teraz?

Aj keď to nebude hneď ľahké, skúste počas meditácie myslieť na nič. Alebo aspoň na čo naj15417741_10211766788905989_1568660154_omenej vecí. Sústreďte sa na dýchanie, počítajte nádychy a výdychy, prípadne si predstavujte konkrétne miesto alebo vec. Ak vám stále vyskakujú v hlave myšlienky, nechajte ich rozplynúť. Negatívne nahraďte pozitívnymi. Ak vám robí ťažkosti odhadnúť čas, nastavte si na telefóne budík s príjemnou melódiou, ktorá vás po meditácii nevyruší, ale príjemne prebudí. Na koniec meditácie neotvárajte oči hneď. Pošúchajte o seba svoje dlane, aby sa zahriali, priložte si ich na oči a až potom ich pomaly odkrývajte. Na začiatok je vhodné venovať meditácii približne 10 minút, ideálne však každý deň.

Meditovať navyše môžete aj vo dvojici, stačí, ak si nastavíte pravidlá tak, aby ste sa navzájom nerušili a vaša meditácia bude ešte o čosi príjemnejšia.

Jednoduché, však? Samotná meditácia áno, nabehnúť na pravidelný rytmus bez toho, aby opadlo prvotné nadšenie však môže byť ťažšie. Ak to zvládnete, ste na najlepšej ceste za najväčšími výsledkami.  

Ešte malá rada na záver – skúste si spomenúť na meditáciu aj cez deň a navodiť si pocit, aký ste pri nej mali. Určite vám príjemne zlepší deň a motivuje vás, aby ste ju zaradili do vašej dennej rutiny.

A to je všetko. Držíme palce! :))

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *